4 mins read

Kapper vertelt: De 6 dingen die klanten doen waardoor ons werk moeilijker wordt

Denkt u dat u het kappers makkelijker maakt door ‘behulpzaam’ te zijn in de salon? Vaak gebeurt juist het tegenovergestelde.
De ervaren kapper Shannon Baker uit het Australische Perth heeft zes veelgemaakte fouten op een rij gezet. Klanten denken dat ze helpen, maar eigenlijk maken ze het haar en haar collega’s flink lastig.
“We houden nog steeds van u als u dit doet”, verzekert Shannon op TikTok.

Shannon werkt al jaren in een populaire kapsalon en ziet dagelijks uiteenlopende klanten. Zij merkt dat veel van hen – in alle oprechtheid – kleine ‘fouten’ maken. Haar motivatie om dit te delen? Heel wat Nederlanders zullen zich hierin herkennen en met een paar aanpassingen maakt u uw volgende bezoek voor uzelf én voor de kapper een stuk prettiger.

In een TikTok-video laat Shannon de meest voorkomende valkuilen zien. Haar boodschap is duidelijk: goede bedoelingen, maar soms pakt het onhandig uit.

“Ook als u dit doet: geen zorgen! We weten dat u wilt helpen – maar kleine dingen als deze zorgen onbedoeld voor stress bij de kapper”, legt ze uit.

1. Te vroeg binnenkomen bij uw afspraaktijd

Een paar minuten eerder aanwezig zijn? Geen probleem. Maar verschijnt u een kwartier tot twintig minuten van tevoren in de salon, dan kan de kapper geen fatsoenlijke pauze nemen. Shannon noemt deze klanten de ‘stille stressers’: ondanks de opmerking “Geen haast hoor!” wordt de kapper vaak onbewust toch opgejaagd door een starende klant in de stoel. Gun uw kapper dus ook even ademruimte tussen de afspraken – even snel een koffie van het lokale Buurtcafé bijvoorbeeld!

2. Met (te) vies of nat haar komen

Het klinkt tegenstrijdig, maar te vuil haar maakt het kapperswerk soms lastiger – lastig te knippen en te stylen. Maar kom zeker niet met net gewassen, druipnat haar de salon in als u uw haar wilt laten kleuren. De verf pakt dan niet goed. De beste tip: kom met droog, ‘normaal’ haar, niet pas gewassen en niet al dagen niet gewassen.

3. Zelf uw hoofd meebewegen bij het wassen

Klinkt herkenbaar? Veel mensen denken dat ze helpen door hun hoofd mee te draaien tijdens het wassen, maar daardoor werkt de kapper met vreemdere hoeken en vergroot u het risico op spetters in uw nek en shirt. Het beste: leun gewoon rustig achterover en laat het werk aan de professional over!

4. Uw hoofd kantelen bij het föhnen

Tijdens het föhnen uw hoofd draaien om de luchtstroom te volgen? Lief bedoeld, maar het maakt het stylen onnodig lastig. Vertrouw op de kapper en blijf ontspannen zitten, dan wordt het resultaat mooier en sneller bereikt.

5. Onbewust een oordeel voelen

Een opvallende reactie uit de gemeenschap: “Ik ga niet meer naar de kapper, omdat ik toch het gevoel heb dat ik verkeerd doe, wat ik ook doe.” Dit gevoel leeft bij meer mensen, blijkt uit de reacties. Shannon reageert hier empathisch op: niemand wordt streng beoordeeld – het is eerder een knipoog naar herkenbare situaties in het kappersvak.

6. Het goed willen doen, maar onzeker worden

Sommige klanten twijfelen juist na het zien van zulke lijstjes: “Ben ik zo’n hoofddraaier bij het wassen? Nu weet ik niet meer wat ik moet doen.” De Nederlandse kapper heeft dezelfde ervaring: de meeste kappers waarderen het enorm als u gewoon lekker uzelf blijft. Perfectie is geen vereiste, een glimlach en openheid zijn veel belangrijker.

Kapperstip: een relaxte klant is de leukste klant

Samenvattend: uw kapper is er om u te helpen en niet om u te veroordelen. Kleine aanpassingen maken het bezoek fijner voor iedereen. Gun uzelf (en de professional) die rust, parkeer even uw telefoon en laat u lekker in de watten leggen. Grote kans dat een goed gesprek en een kopje koffie van Van den Berg de dag nog leuker maakt. Nieuwe coupe, nieuw zelfvertrouwen!

Verspreid de liefde